19.6.2014

"En juo alkoholia"

Yleensä pidetään täysin itsestäänselvänä asiana, että kun on yli 18-vuotias niin juodaan alkoholia. Juhlissa tarjoillaan täysi-ikäisille skumppaa ja on myös kohteliasta juoda se lasillinen. 

Mä en juo alkoholia ollenkaan, tai ainakaan en haluaisi. Joskus juhlissa juon sen yhden lasillisen juhlajuomaa nimenomaan kohteliaisuudesta mikä tuntuu ihan hullulta! Miksi joisin jonkun muun vuoksi?

Mua ärsyttää se, että on paljon normaalimpaa juoda alkoholia kuin olla juomatta. Haluaisin olla täysin absolutisti, mutta sosiaaliset paineet muuttavat asiaa. Oon 23-vuotias ja vieläkin painin tämän asian kanssa valitettavasti. 

Nyt oon päättänyt, että en koske alkoholiin vaikka olisi kuinka kohteliasta. Jos päätän olla juomatta, niin olen. Jos muut kyselevät, niin antaa kysellä. 

Halusin kirjoittaa asiasta tänne, koska tätä mun blogia lukee hyvinkin nuoret ihmiset. Jos et halua juoda, niin älä juo. Suomessa alkoholikulttuuri on oikeasti aika pelottavaa, koska sosiaaliset paineet piinaavat etenkin nuoria. 

Mua ei haittaa jos joku juo alkoholia. Yleensä välttelen alkoholipitoisia tilanteita, mutta joskus joudun tilanteisiin missä mua kummaksutaan kun en ole mukana illanistujaisissa yms. Ihmisiä, jotka eivät alkoholin takia vietä tiettyjä juhlia esim. vappua, luullaan yleensä epäsosiaalisiksi. Se on surullista, koska itse en todellakaan ole epäsosiaalinen.

Millaisia mielipiteitä sulla on tästä asiasta? Ja asiaan liittyen, miten vietät Juhannuksen? :)



53 kommenttia:

  1. Mä en itse tykkää nähdä kun ihmiset pitää hauskaa juovuksissaan ja sitten aamulla ei muista mitään,minun mielestä pitäis pitää hauskaa enemmänkin selvinpäin.
    Mutta kaikillahan on omat mielipiteet tästä.

    VastaaPoista
  2. Mun mielestä on ihan oikein olla juomatta alkoholia! Tunnen ihmisiä jotka vetää muitakin päihteitä jopa alle 15v!!!! Pysyttelen tiukasti etäältä alkoholin ja muiden päihteiden luota koska tiedän minkälaiset vaikutukset niistä on alle 25v! Olet aivan oikeassa :) Ps. en koita olla mikään kukkahattutäti mutta olet oikeassa asiasta! T: 13v poika

    VastaaPoista
  3. oon ite vielä tosi nuori eikä mulla oo mitään kiirettä lähtee juomaan pitkään aikaan. tiiän monia mun ikäsiä, nuorempia ja vähän vanhempia jotka käy juomassa, enkä tajua mikä siinä viehättää. onneks mun kaveripiirissä on myös niitä jotka on samaa mieltä kun mä. ja mua oikeesti ärsyttää että aina kun on joku syy juhlia, oli se sitten vappu tai juhannus niin aina se tarkottaa että juodaan. miksi? ja arkena otetaan aina saunaan saunajuomat. en vaan ymmärrä.

    VastaaPoista
  4. Hei tää oli hyvä postaus! Mää en itekkään juo alkoholia enkä tuu koskaan juomaan. Se ei vaan oo mun juttu niin oon päättäny että eihän sitä väkisellä tarvi sitte juoda :) Mutta se ärsyttää kun monet kaverit ei tajua että on ihmisiä jotka ei halua juoda niin usein ne kyselee multa että mikä siinä on niin paha juoda alkoholia ja miks mää en juo yms. Se on musta jokaisen oma asia haluaako juoda vai ei, ja se on tosi hyvä juttu jos joku haluaa ja uskaltaa olla erilainen kuin muut ja päättää että ei juo alkoholia :-)

    VastaaPoista
  5. Miusta on tosi hyvä et kerroit tästä! Nykynuoret juo mielestäni ohan liikaa ja usein alkoholia, mikä mielestäni ei ole fiksua ja oikein. Vanhemmat ei oikein tunnu enää välittävän mitä heidän 13-vuotias tekee viikonloppuisin. Itse olen lähes alkoholittomalla linjalla kanssa juuri samat syyt on sinun kanssa. Viranomaiset ja nuorten vanhemmat voisi pitää enemmän silmiä ja korvia auki, jos he kuulevat alaikäisten lasten juovan ja puuttua tilanteeseen. Ihanaa Sonja, että kerroit omasi mielipiteesi asiasta! :) Pidetään yhdessä selvä ja kiva Juhannus! ♥

    VastaaPoista
  6. Tiedän täysin miltä sinusta tuntuu juoda sen takia kuin muutkin juovat. Itsekkin join ennen. Kävimme baarissa aina kerran kuussa ja join siinä missä muutkin. Yhtä-äkkiä tajusin etten enää halua juoda ja päätin lopettaa. En siksi että minulla oli alkoholiongelma vaan siksi etten kokenut juomisesta olevan minulle mitään iloa niin kuin siitä oli muille. Päätökseni aiheutti ihmisissä paheksuntaa eivätkä kaikki vielä tänä päivänäkään hyväksy sitä etten juo enää. Yksikin kaverini sanoi minulle ettei minulla ole sosiaalista elämää. En kuitenkaan piittaa siitä mitä muut minusta ajattelevat ja minusta jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin on. Ne ihmiset jotka eivät hyväksy tätä asiaa eivät ole todellisia ystäviä.

    VastaaPoista
  7. Olen kyllä vasta 16-vuotias (tänä vuonna 17), mutta kerron nyt kuitenkin miten itse suhtaudun alkoholiin!
    Suurin osa kavereistani on tekemisissä alkoholin kanssa. Ei nyt joka viikonloppu, mutta vähintään vappuna, juhannuksena ja uutenavuotena ainakin. Lomat aloitetaan ryyppäämällä ja kaikki murheet ja surut nollataan aina alkoholia apuna käyttäen. Itse en ole ikinä juonut, en edes maistanut (ellei sitä lasketa kun pienenä halusin maistaa äitini viinilasista miltä viini maistuu, mutta ei tehnyt minuun mitään suurta vaikutusta :D). Monet ihmettelevät sitä ja joskus kun sanon joillekin vieraille ihmisille etten ole koskaan juonut, katsovat he minua kummasti. En itse asiassa osaisi edes kuvitella itseäni täysi-ikäisenä jossain baarissa juomassa kaljaa, siideriä ymsyms.

    Jostain kumman syystä yhdistän alkoholin pahaksi asiaksi. Ei, minua ei ole kasvatettu niin että alkoholi on "paha asia". Olen vain muodostanut oman mielipiteeni asiasta, eikä vanhemmillani ole mitään osuutta mielipiteeseeni. Aina kun joku sanoo että on menossa ryyppämään tms., jostain syystä haluan pois hänen seurastaan.
    Katsotaan nyt tuleeko musta ikuinen absolutisti vai uskaltaudunko 18-vuotispäivänä jotain ottamaan. Onneksi siihen on vielä pitkä aika!

    Juhannuksena aion mennä sukulaisten kanssa mökille, niinkuin jokaisena juhannuksena tähän mennessä. :)

    VastaaPoista
  8. Kiitos tästä postauksesta. Oot monen nuoren esikuva ja tää varmasti auttaa niit, jotka on kans epävarmoja omasta alkoholinkäytöstään. Ite olin tosi pitkään absolutistilinjalla, mut lopulta ryhmäpaineen alla sorruin, tosin vasta täysi-ikäisyyden rajoilla.

    Ja se ei ole muilta pois, jos sä et juo, joten ihan hyvillä mielin voit kieltäytyä alkoholista! :D

    VastaaPoista
  9. Ymmärrän! Ite olen 17 ja maistanut alkoholia ehkä kolme kulausta elämässäni jos sitäkään. En ymmärrä kännäilyä, vaikka varmaan vielä joskus varmaan tulen olemaankin kännissä, tiedä häntä. Saattapi myös olla että pidän nykyisen linjani täysi-ikäisenäkin, limpparilinja on hyvä linja! Eipähän mene rahaa turhuuteen.

    VastaaPoista
  10. Itse en ole koskaan juonut mitään alkoholia. Mitä nyt maistanut pienet tipan siideriä ja kuohuviiniä. En oo koskaan tajunnut miksi ihmiset juo alkoholia. Ei siitä oo kellekkää koskaan ollu mitään hyötyä, enimmäkseen vaan haittaa. Tunnen muutaman alkoholistin ja on kauheeta katsoa miten joku ihminen on saanut itsensä siihen jamaan..

    Juhannuksena ollaan menossa perheen kesken Helsinkiin katsomaan juhannuskokkoa :) Ja lauantaina lavatansseihin :D Hii eka kerta lavatansseissa..jännää nähä miten nuoret ennen vietti vapaa-aikaansa :P

    VastaaPoista
  11. Ymmärrän sua niin hyvin!! Oon ite 19-vuotias ja en ole ikinä maistanut alkoholia. Aina saa olla selittelemässä syytä sille tai joskus ihmiset ei edes usko etten ole maistanut enkä juo ollenkaan.

    VastaaPoista
  12. Olen 19v enkä juo alkoholia, vietän juhannusta saunomalla, uimalla ja hyvällä ruualla sekä elokuvilla

    VastaaPoista
  13. miks et sit halua juoda

    VastaaPoista
  14. oon kohta 14 vuotias ja en myöskään oo yhtään kiinnostunut mistään alkoholijuomista. mulla on kuitenkin kavereita jotka ihan kunnolla polttaa ja juo ja on jopa kertomansa mukaan kokeillut marihuonaa, mikä on mun mielestä niin idioottimaista. miks pilata nuoruus tollasella turhuudella? niiden kavereita on jopa nuorisokodeissa tollasten ongelmien takia, joka on aika järkyttävää. ite en myöskään varmaan aio juoda isompanakaan, mua ei miellytä oikeen alkoholin sivumaku jos oon vaikka maistanut jostain mummin siideristä, äidin viinilasista ravintolassa jne. pysyn kans sellasessa porukassa etten joudu pakotetuksi esim juomaan, ja vaikka oon saanutkin kutsuja niin en oo mennyt esim. pari vuotta vanhemman kaverin synttäreille koska tiedän, että siellä tyypit juo itsensä kaatokänniin. varmaan siinä on myös se että mulla on ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriö (ei tosin niin paha enää, onneksi) jonka takia mua ahistaisi varmaan olla neljän seinän sisällä ihmisten kanssa jotka on täysin toimintakyvyttömiä alkoholin vaikutuksen alaisina. mun mielestä on hienoa miten sä et juo ja osaat myös pysyä siinä päätöksessä! :) ja juhannuksen vietän kotona, piti mennä mökille mutta huonot säät yllätti :/

    VastaaPoista
  15. En tiijä tuliko toi mun kommennti sulle kun tää kone elää ihan omaa elämääsä,mutta Hyvä Soikku!Oon ihan samalla kannalla sun kanssa. Olin tossa Tallinnassa päivän ja kyllä sai laivalla hävetä silmät päästään niitä Suomalaisia jotka raahaa ihan hullusti alkoholia Suomeen! Siis oikeesti kyllä hävetti ne aikuiset!

    Juhannuksena aijon mennä serkuille grillaamaan♥

    virvasway.blogspot.fi

    VastaaPoista
  16. Muakin ärsyttää tämä. Oon 17-vuotias eikä ryyppääminen kiinnosta, join ensi kertaa itseni humalaan 14-vuotiaana ja sen jälkeen kerran humaltumistarkotuksessa viime vuonna kavereiden kans mökkireissulla ja ihan pelkästä porukan painostuksesta sekin päätös. Sen jälkeen oon saanu kuulla kitinää siitä, miten tylsä oon ku en ikinä ryyppää muiden kans tai suostu ottamaan edes yhtä. Syynä valinnalleni on se, että mulle tulee siitä järkyttävä olo ja kaikki alkoholijuomat maistuu lievästi sanottuna aivan helvetin pahalta. Ärsyttää vaan toi, että valitetaan asiasta - niiden pitäis pikemminki olla kiitollisia kun oon pitämässä niistä huolta, en nimittäin ees halua ajatella mitä ois sattunu millon milläki ryyppyreissulla jos mäki oisin ollu ihan tuhannen tuiterissa sillä osa mun frendeistä on pahimman luokan känniääliöitä, uutenavuotena mm. yks tipahti järveen ja toinen sammu lumihankeen

    VastaaPoista
  17. joidenkin mielestä ilan alkoholia ei voi olla kivaa, ja kyllä voi olen itse sellainen tyyppi et en juo sillee mitään ja oon pärjännyt hyvin.

    VastaaPoista
  18. Respect! Myös mua suorastaan vihastuttaa Suomen alkoholikulttuuri. Mulle on ok jos osaa juoda "sivistyneesti" ilman örveltämistä, mutta kun Suomessa alkoholin käyttö on niin valitettavan humalahakuista. Monien suomalaisten pitäis tajuta että hauskaa voi pitää ilman humalatilaakin, ja jos ei voi, se on huolestuttavaa.

    Juhannuksen vietän selvinpäin kotona tai mummon luona, ilman mitään kovin suuria juhlallisuuksia: hyvä ruoka ja sauna riittää :) Hyvää Juhannusta Soikku! :)

    VastaaPoista
  19. Oon ihan samaa mieltä se on iha hullua jossain bileissä ku kaikki kyselee koko ajan mikset juo? no miks pitäis juoda:D Ihmisten pitäis ymmärtää et ilman sitä alkoholia voi pitää samalla taval hauskaa! ellei jopa hauskempaakin :)

    VastaaPoista
  20. Ah ihanaa et joku ajattelee noin! Ite oon melkeen 17 ja en nää juomisessa mitään mut jokasen oma asia, itteä ei kiinnosta ja mielummin tuhlaan rahat vaikka ostamalla itelle tai pupuille jotain:D oot kyllä tosi esimerkillinen oon seurannu sun videoita 2 vuotta ja en voi muutaku ihailla sua!

    VastaaPoista
  21. Mä aion skipata mökkireissun kaverien kanssa juuri sen takia, että muut vetää alkoholia kaksin käsin ja itseäni ei kiinnosta se pätkääkään. Menen omalle mökille ja vietän siellä laatuaikaa pupuni ja hevoseni kanssa! :D Mökkinaapuriin menen sitten katselemaan kokkoa. :)

    VastaaPoista
  22. Mä oon täysin samaa mieltä asiasta. Itse oon nyt 13 ja oon päättäny että en täysi-ikäisenä juo alkoholia ollenkaan. Sanoin asiasta ohimennen kamuilleni ja ne ihmetteli sitä suuresti. Mielestäni ei ole outoa tai väärin,jos päättää ettei juo. En näe juomiseen itse mitään tarvetta. :-) Minun mielestä jokaisella pitäisi olla täysi oikeus kieltäytyä alkoholista,eikä muitten pitäisi tuomita sen vuoksi. :-) Mä vietän juhannuksen Lapissa perheeni kanssa. Mukavaa juhannusta Soikku!!! :-)

    VastaaPoista
  23. On hienoo, että oot päättänyt olla juomatta alkoholia, etkä välitä siitä mitä muut sanovat!
    Juhannuksen vietän mökillä perheen ja sukulaisen kanssa :)

    VastaaPoista
  24. Mä vähensin alkoholin kulutusta dramaattisesti kevään aikana. Aluksi olin kuukauden tipattomalla ja päätin, että jatkossa joisin vain viikonloppuisin - ihan pari vaan. Noh aloin tykästyä juhlimaan selvänä. Rakastin tunnetta herätä aamulla aina raikkaana ja valmiina uuteen päivään. Mulla oli enemmän aikaa säveltää ja olla luova, kun ei joutunut hikoilemaan sängyn pohjalla haisevana ja viluissaan.
    Humaltuminen ei ehkä mulle ollut (eikä edelleenkään ole) se juttu, miksi join. Eikä sosiaaliset paineetkaan. Mä vaan tykkäsin niin ihan sikana oluen ja karpalolonkeron mausta. Tein aina ihan sikana kaikkia hianoja fantsudrinkkejä ja ne maistu vaan niin hyvälle, että oli pakko juoda - humala vaan nyt tuli siinä sivussa. Edelleenkin on vaan niin ihanaa hellepäivänä tilata iso huurteinen olut terassilla hyvässä seurassa - ei sillä ole mitään tekemistä sen päihtymisen kanssa.
    Noh tossa kolme kuukausi takaperin ostin ensimmäistä kertaa alkoholittoman oluen ja ihastuin. Sen jälkeen mä olen juonut niin kotibileissä, saunassa ja baareissa alkoholittomia oluita. Loistava löytö. Makuun kesti hetki tottua, mutta nyt kun olen tottunut - en näe mitään syytä palata entiseen. Aikaisemmin hain Virosta noin 6 lavaa juotavaa kerralla, nyt kävin yli kuukausi sitten Virossa ja toin kokonaisen yhden lavan olutta. Äkkisilmäyksellä tosta lavasta on kadonnut 7 olutta ja niistäkin varmaan 3-4 olen tarjonnut frendilleni - pidän vielä muutamaa olutta aina jääkaapissa, mutta silti ne ei vain uppoa muhun. Olen pienesti ylpeä itsestäni :)
    Mutta juu en aio liioitella - kyllä mä siis juon edelleen ihan alkoholillisia juomia, mutta oikeasti vähän. Vappuna ja päättäreinä mä en juonut ollenkaan - ja nyt juhannuksena aion repäistä senkin edestä. Arvaas mitä mulla on: 4 alkoholitonta olutta, 4 ykkösolutta (2,7%) ja kaksi normi olutta. Yhteensä siis noin 4 annosta alkoholia - se on hyvä määrä mulle. Ei krapulaa, ei morkkista. Hauskaa voi pitää ihan samalla lailla ja suu ei kuiva.

    Hmm selitinpäs hyppien asiasta toiseen - anyway - oon yllättynyt sun alkoholinkäytöstä, hyvällä tavalla. Mun mielestä se kuinka paljon juo (siis semikohtuurajoissa) ei tee ihmisestä yhtään huonompaa tai parempaa, mutta sä kyllä olet aika hemmetin hyvä roolimalli nuorille. Toivottavasti moni varhaisnuori lukee tän sun tekstis ja osaa pitää pään nuoruuden kokeiluaikoina.

    Ps. Oon kuullut jostain puoliluotettavasta lähteestä, että vain Venäjällä, Suomessa ja Virossa joutuu selittelemään jos ei juo. Hassu maailma - mä joudun selittämään edelleenkin ihmisille, etten polta tupakkaa. Mun lookkini kuulemma viittaa röökiin - höh :(

    VastaaPoista
  25. Olen sun kanssa niin samaa mieltä ja oon päättänyt jo aikoja sitten, että en juo koskaan alkoholia. Oon nyt kyllä vasta 16, mutta päätös on mun mielestä hyvä tehdä aikaisin ja pysyä siinä. On niin järkyttävää, kun jo jopa 12-vuotiaat juo, vaikka ne on ihan lapsia vielä! Ja juhannuksen vietän ihan vaan kotona perheen kanssa grillaten, saunoen ja silleen. :) Mitä sä Soikku teet juhannuksena? :)

    VastaaPoista
  26. Hyvä postaus! :) Mä itse 23 vuotiaana olen melkein absolutisti myös.. Olin juuri tuossa vuoden juomatta ollenkaan edes pientäkään määrää alkoholia ja se on vaan hyvä niin mun mielestä :) tottakai oon kohdannut näitä tilanteita, että jotkut kaverit ei ole viitsinyt edes pyytää mua johonki ulos, koska ajattelee ettei mua kiinnosta sen takia, koska en oikeen juo... se on vähän surullista, koska ne ajattelee jotenkin automaattisesti niin, kun kyllä mä silti haluisin niitten kanssa viettää aikaa vaikka en itse joisikaan.

    VastaaPoista
  27. Ihana soikku, sä olet tosi viisas! :) mä en aio käyttää aikuisena alkoholii, ainakaan paljoo. Mun periaate on, et jos on 18 vuotta pärjännyt ilman päihteit, niin pärjää kyllä tulevaisuudessankin :) jussina ollaan perheen kanssa mökillä :>

    VastaaPoista
  28. Mä oon ite täyttämässä tänä vuonna 18-vuotta ja toki ajatellut sitä juhlistaa vähän, mutten siti oo miksikään baarikärpäseksi ryhtymässä. En vaan pysty näkemään, että olisin joka viikonloppu ihan päissäni. Musta tuntuu, että oon suurimmaks osaks ollu aina se joka on myös viettänyt perjantait yksin himassa sen sijaan, että oisin ollut jossain juomassa. En kykene vaan ymmärtämään mikä tarve jengillä on saada pää täyteen _joka_ viikonloppu.

    VastaaPoista
  29. Olen samaa mieltä sun kanssa! Itse juon alkoholia silloin tällöin, hyvin harvoin. Esimerkiksi viime vappu meni selvinpäin, eikä mitään ongelmaa. Kyllä meidän porukassa sitten ihmeteltiin miksen juo, mutta minulla ei vaan tehnyt mieli. Sitten paapottiin että "no voi harmi kun sä et voi juoda. Ois paljon kivempaa." TÄÄÄH?! Mulla ainakin voi olla kivaa selvinpäinkin. Ja onpahan se seuraavakin päivä kiva! Oon muutamien myös harvoin juovien kavereideni kanssa puhunut aiheesta, ja ollaan siis niiin samaa mieltä sun ajatuksien kanssa!

    VastaaPoista
  30. Juhannuksena mennään Power Parkkii!

    VastaaPoista
  31. Vanhempani ovat lähes absoluteja (mitä nyt pari krt vuodessa saattaa tölkin vetäistä saunan jälkeen tai juhlissa ottaa lasin). Itse olen vielä alaikäinen, enkä ole koskaan juonut alkoholijuomia pientä maistiaishörppyä enempää, koska se on pahaa enkä ymmärrä mitä kivaa koko touhussa on...! Olen luvannut itselleni, että en tule täysi-ikäisenäkään juomaan sen enempää kuin vanhempanikaan, turhaan mene rahaa semmosiin litkuihin! :D Mutta jos mulle tarjottaisiin, en ottaisi missään nimessä, ihan sama vaikka muut vihaisivat minua. :) Hyvää ja raitista juhannusta kaikilleee!

    VastaaPoista
  32. Mun vanhemmatkaan ei juo- eikä oo koskaa mun olemassa olon aika a juonutkaan alkoholia. Ja siks mäkään en haluis juoda, en ymmärär yhtään mitä ideaa siinä on. En oo kyllä juonutkaan ja oonkin vasta 16v :) ja kysymykseen juhannuksen vietän perheen kanssa ollen :) oot toosi hyvä roolimalli nuorille!!

    VastaaPoista
  33. Vietän juhannuksen varmaan ihan vaa kotona. :I meillä ei oo mitään kesämökkiä enkä tiiä mennäänkö katsomaan edes kokkoa, mut kyllä tää mulle sopii. :)

    VastaaPoista
  34. Musta tuntuu, että en tule ikinä juomaan alkoholia, koska itseäni jopa ällöttää alkoholi juomat. :D

    VastaaPoista
  35. Samaa mieltä sun kanssa:) sori jos lukee jossain mutta mikä kamera sulla on? Ja hyvää juhannusta, oon mökillä ite:)

    VastaaPoista
  36. ...ja mikä objektiivi sul on siihe?

    VastaaPoista
  37. Moi! Mä oon nyt 14w ja mua ei kiinnosta (eikä siis kuulukkaan kiinnostaa) alkoholin juominen millään tavalla. Aika masentavaa kun mun yks melko hyväkin kaveri vihjaili että haeppas jstn vähän jyätn alkoholia ja juo sitä kun mulla oli tossa henkisesti vähän huonompi jakso. Olin siis aika masentuneen oloinen. Sitten kun sanoin että en mä mihinkään alkoholiin haluu koskee, niin tuli vaan kommenttii "nöössö!"... Mun mielipide alkoholiin on ehdoton NO. Ja surullista tosiaan tämä Suomen alkoholikulttuuri...

    VastaaPoista
  38. Ite on alaikänen eikä oo aikomustakaan juoda!:) siis aikuisenakaan :) musta siinä ei vaan ole mitään järkeäxD ja eiline oli vähä sellast löhöilyy ja sekoiluu xD tänää päiväl sit grillaamaa!:) millai itellä?:)

    VastaaPoista
  39. Asiaa puhut! :) Itse oon 17 enkä ole yhtään kertaa elämässäni juonut alkoholia. Jos joudun tilanteeseen, jossa puhutaan juomisesta ja jollekkin selviää, etten oo koskaan juonut, huomaan ihmisten suhtautuvan muhun tosi oudoksuen. Usein ihmiset taitaa luulla, että tää mun juomattomuus johtuu siitä, että mun vanhemmat ois kieltänyt multa juomisen ja oon vaan niin kiltti lapsi(/nyhverö/tyhmä/jotain) etten uskalla uhmata mun vanhempiani :D Tosiasiassa multa ei oo koskaan juomista kielletty, mutta oon vaan itse asian järkeillyt ja mulla ei yksinkertasesti oo mitään syytä juoda. Mua ei vaan houkuta ajatus tehä typeriä juttuja överikännissä ja "pitää hauskaa" niin, etten seuraavana päivänä muista ees mitään.
    Toki tästä aiheutuu välillä mulle vähän ahdistustakin. On vaikea ystävystyä ihmisten kanssa sen syvemmin, koska moni mun kaveri viettää viikonloppunsa bileissä ja mua pidetään syrjään vetäytyvänä ja vissiin vähän hiirulaisena kun en käytä viikonloppujani alkoholin seurassa. Juomattomuutta selkeesti myös pidetään merkkinä siitä, että olisin myös jotenkin perusluonteeltani kiree ihminen enkä osaa pitää hauskaa tai rentoutua. Raivostuttava ajatus, onko se niin väärin, jos osaa ja tykkää pitää hauskaa ihan selvinpäin?
    Myös mua paljon vanhemmat ihmiset suhtautuu muhun oudosti, jos niille selviää, etten juo. Yleensä mun luullaan valehtelevan ja mua kiusoitellaan siitä, että oon huono huijaamaan ja sanotaan "kaikki sun ikäsethän juo, myönnä vaan että säkin".
    Suomessa kyllä ollaan jotenkin ahdasmielisiä vähän joka asiassa. Sosiaaliset paineet on kovat ja yleisesti kuvitellaan, ettei kukaan uskalla tehdä tai ajatella eri tavalla kuin nää valtavirrat.
    Onneks on Soikku myös sun kaltaisia ihmisiä esillä mediassa! :) Näytät hyvää mallia siitä, että omilla aivoilla saa ajatella ja tehdä niin kuin ihan ITSE parhaaksi näkee. Mun mielestä ihmisten pitäisi enemmän arvostaa itseään ja omaa persoonaansa, eikä yrittää tunkea itteensä johonki muotteihin ja olla samanlainen "kuin kaikki muut".
    Vaikutat tosi ihanalta ihmiseltä ja kiva että teet videoita ja bloggaat :) -j

    VastaaPoista
  40. Oon 16, enkä ikinä ole maistanut mitään alkoholijuomaa. Mua ei yksinkertaisesti kiinnosta ja oon todella tyytyväinen päätökseeni. Tuntuu vaan, että kaikki juo ja joka viikonloppu mennään juomaan.
    Mua harmittaa se, että nykyisin suurin osa ihmisistä suhtautuu niin positiivisesti alkoholiin ja sen käyttöön. Humalahakuinen juominen on kaikista kuvottavinta ja kuulostaakin jo niin oksettavalta, että oksat pois. Mä en ymmärrä miksei ihmiset osaa enää pitää hauskaa ilman alkoholia. Jos järjestetään juhlat, niin siellä pitää olla alkoholia. Miksi?
    Ihanaa, että mulla on edes jonkin verran kohtalotovereita! :)

    VastaaPoista
  41. Minä en juo ollenkaan. En ole juonut, en juo, enkä tule juomaan! Hyvää juhannusta =)

    VastaaPoista
  42. Siis itsekkään en juo alkoholia lainkaan. Omat 18-vuotis synntärit vietin harrastukseni parissa ja kavereiden seurassa enkä juonut tippaakaan ja kyllä osa sitä ihmettelikin. Juhannus meni piknikillä ollessa ja juomatarjoilussa oli cokistölkkejä :D En voi ymmärtää miksi se on niin kummallista jos tykkää pysyä limu/mehu linjalla? Myös omissa ylppärijuhlissa join pommacia kuoharin sijaan. Ja itsekkin olen välttänyt monet jatkot koska tunnen oloni epämukavaksi kun muut juovat. Tosi mahtavaa tietää että on muitakin joilla on samanlaisia mielipiteitä kyseisestä asiasta! :)

    VastaaPoista
  43. Olen sun kanssa tosi paljon samaa mieltä, sillä yksi mun oman elämän vaikeimmista ja surullisimmista vastoinkäymisistä on äitini yhä jatkuva runsas alkoholinkäyttö, jota joudun seuraamaan sivusta. Siksi ihailenkin asennetta ja elämäntapaa, jossa alkoholille annetaan hyvin pieni rooli. Miksi muuten sulla oikeastaan on asiaan juuri tämä mielipide? Miten se on muodostunut ja onko se kotona opittua sellaisenaan? (Eli ei siis periaatteessa vastareaktio vanhemman alkoholismille vaan suoraan heidän ajatuksiaan) vai ootko löytänyt sen ihan itse? Jokatapauksessa samaistun ajatukseen ja meinaan itsekin pysyä kaukana alkoholista sittenkin, kun saisin sitä lain mukaan juoda. Mua ei haittaa vaikka jäisin paitsi vappujuhlista, sillä jään paitsi paljon enemmästä sumentamalla tajuntaani saavuttaakseni sen "bilefiiliksen". Haluan olla oma itseni 24/7 :) (ei sillä että lasillinen skumppaa ketään muuttaisi ja itse en ole vielä miettinyt miten aion esim. maljankohotustilanteessa toimia kun mullekin aletaan tarjota lasia ensi kesän lopulla - ehkä sanon sukulaisille, että erehtyivät iästä ;)

    VastaaPoista
  44. Hei, musta on tosi hienoo et toit tän asian esille! :) Oon ite vasta 12-vuotias, mutta ymmärrän sua täysin ettet halua juoda alkoholipitoisia juomia. Sitä paitsi ilman alkoholia voi pitää yhtä hauskaa ja olla yhtä sosiaalinen. Sun ei kannata tosiaankaan välittää mitä muut ajattelee siitä. Se on sun oma päätös. :)

    VastaaPoista
  45. Nykyään ala-ikäisetkin juo alkoholia kaveriporukalla.Mä yleensä kieltäydyn siitä, ja sitten mua pidetään outona ja syrjään vetäytyvänä.Tiedän hyvin että alkoholi ei sovi mulle, joten en ota vaikka muut ottaa.Tämän takia oon tuntenu itteni usein ulkopuoliseksi illanistujaisissa yms juhlissa.Alkoholinjuonti ei tee kenestäkään siistimpää tyyppiä, vaan tyhmemmän.En ole outo jos kieltäydyn alkoholi juhlista :D

    VastaaPoista
  46. Tosi hyvä postaus! Hienoa Sonja! Oon niin samaa mieltä sun kanssa! :)
    T: 19v tyttö

    VastaaPoista
  47. Oon varmaan ainoo joka kommentoi tänne päinvastaista. Itse juon kyllä. Alaikäisenä en juonut. Mun mielestä humala tila on mukava :) Nautin elosta ja olosta selvinpäin mutta juon viikonloppuna sen kerran ja nautin myös siitä. Mua ei haittaa jos joku ei juo kunhan ei paheksu sitä että muut juovat :) Alkoholin käyttö ei tee huonompaa ihmistä ja uskon että et niin ajattelekkaan, mutta osa absolutisteista tuputtaa omaa arvomaailmaansa muille enkä siitä pidä. Kuten ei alkoholia juovillakaan ole oikeutta tuputtaa alkoholia heille jotka eivät sitä halua ottaa :) Ja vaikka käyttäisi alkoholia niin ei se tarkoita ettei osaisi pitää hauskaa myös ilman.

    VastaaPoista
  48. En ees haluis koskee alkoholiin , huumeisiin tupakkaa yms. Ja varsinkin siks et niihi jää koukkuu ja koulema voi liipasta aika läheltä. Jos tarkasti miettii Nii tavallaan jopa pelkään huumeita ja niin sanottuja huumehörhöjä koska pelkään että oonki tyhmä ja otan niitä vastaan ja kään koukkuun. Oot kyllä aika taitava ku oot pysytelly erossa alkoholista!!:)

    VastaaPoista
  49. Nyt munkin on pakko kommentoida tätä.
    Monet mun tutuista juo, osa melkein joka perjantai. Ja en oo ikinä ymmärtäny sitä, se nyt vielä menee jos joku melkein 18-vuotias juo vähä, mutta ku ne 13-vuotiaatki juo. Ja ei vähän, vaan ihan kunnon kaatokännejä.
    Ite oon 16, enkä oo juonu muutamaa maistiaista enempää. Oon vaan kerran ollu bileissä, joissa on juotu, ei paljoo, mutta kumminki.
    En koe tarvetta 'pitää hauskaa' juomalla, koska en todellakaa haluis että ei sit muista aamulla mitään! Onneks mulla on kavereita jotka on samoilla linjoilla.
    Soikku oot tosi hyvä roolimalli nuorille! Mä toivon että monet ottas susta mallii eikä jois ainakaan sen takia koska 'niin kaikki muutkin tekee'!

    VastaaPoista
  50. Nostan sulle hattua,itekään en ajattelut juoda!:)Me raittiin ihmiset ollaan hyviä esimerkkejä muille!:)Miksi tarvii edes juoda?

    VastaaPoista
  51. Oon 18v ja juon hyvässä seurassa rannalla ollessa silloinkin vain yhden (:

    VastaaPoista
  52. Arvostan ja olen sun kanssa ihan samoilla linjoilla :-) Itse en ole koskaan koskenut mihinkään alkoholiin maistamista enempää, ja nekin kerrat on laskettavissa yhden käden sormilla. Juhlissa on ollut myös tällainen "pakko ottaa skumppalasi kun tarjotaan" ja sekin jää puoliltaan juomatta, onneksi en käy siis usein missään juhlissa haha. Ehkä tulevaisuudessa osaan kieltäytyä myös siitäkin. Muut ihmettelevät vaikka tietävät nollatoleranssikantani. Itse olen ylpeä valinnastani, käsi sydämellä. Kohdallani vaikuttaa suurimmaksi osaksi suvussa monilla ollut alkoholismi joka on jokaisella päättynyt sillä pahimmalla mahdollisella ennen aikojaan. Eikä mitkään päihteet muutenkaan ole koskaan kiinnostaneet, enkä näe niissä mitään järkeä.

    Juhannuksen vietin siskoni kanssa ihan vaan ollen ja yöllä käytiin myös kokko katsastamassa!

    t. 20 v :-)

    VastaaPoista