2.1.2015

LOPETAN

En oikeasti lopeta mitään. Paitsi ehkä turhan valittamisen tänä vuonna, olkoon se sitten vaikka uuden vuoden lupaus ;-)

Mua on kiehtonut sosiaalinen media kauan. Ensimmäiset kokemukseni somessa olivat Habbo, mese aka Messenger ja Irc-galleria. Käyttääkö joku näitä vielä? Some käsitteenä on yleistynyt vasta muutamien lähivuosien aikana, vaikka sitä on ollut ympärillämme niin kauan kun internet on ollut olemassa. Mä oon sitä sukupolvea, joka on nähnyt somen kehittymisen ja olen kasvanut sen parissa.

Jossain vaiheessa aloin seuraamaan blogeja jollain tasolla. En koskaan innostunut niistä paljoa, vaan selailin silloin tällöin esteettisen näköisiä muoti- ja lifestyleblogeja. Mua kiehtoo todella paljon blogin ja vlogin eroavaisuudet, koska olen tehnyt molempia, mutta en ole koskaan kutsunut itseäni bloggaajaksi.

Olen ymmärtänyt, että bloggaajat saavat joko yhtä paljon negatiivista kommenttia ulkonäöstään yms. kuin vloggaajatkin, tai sitten jopa enemmän. Blogimaailma tuntuu olevan rajumpi varmaan siksi, koska se keskittyy yleensä muotiin, ulkonäköön ja monesti pinnallisiin asioihin. Tarkoitan nyt lähinnä tunnetuimpia suomalaisia bloggaajia, sillä tiedän, että kaikkia blogeja ei ole rakennettu pinnallisten asioiden ympärille.

Vloggaajien kohderyhmä on yleisesti nuoremmat ihmiset ja vlogeissa näkyy vahvasti huumori ja itsensä nolaaminen. Ehkä vloggaaja vaikuttaa katsojan silmiin lähestyttävämmältä ja rennommalta? En väitä, etteikö vloggaajatkin joutuisi solvausten kierteeseen, koska tätä näkee paljon, mutta kyse on juurikin enemmän lapsellisista trollailuista.

Mä oon kuullut monet kerrat arvosteluja ulkonäöstäni, painostani, hiuksistani ja muuten vain isestäni, mutta en ole antanut näiden kommenttien masentaa. Olen lukenut lukemattomia kertoja surullisia lopetuspostauksia blogeissa ja tunnen suurta vihaa inhottavia kommentteja kirjoittavia ihmisiä kohtaan. Miten moni bloggaaja ja muut julkista työtä tekevät ihmiset ovat lopettaneet oman juttunsa tekemisen jatkuvien solvausten takia. 

Julkinen työ on rankkaa ja monesti sanotaan, että pitää vain kestää. "Miksi teet julkista työtä jos et kestä sitä?" -Tätä näkee paljon. Kenenkään ei tarvitse kestää loputtomiin älytöntä kiusaamista. Jos jotain kiinnostaa ennen niin hoikan bloggaajan lihominen, niin miksi se pitää sanoa rumasti anonyyminä? En myöskään ymmärrä miksi joku seuraa jotain blogia jos se ärsyttää niin paljon? Mä ainakin lopettaisin lukemisen hyvän sään aikana ;-)

Some on tosiaan kiehtonut mua kauan ja itse en aio lopettaa jos joku haukkuu vaikka ulkonäköäni. Koen julkisen harrastukseni mulle tärkeänä asiana, enkä ajattele sitä julkisena työnä. Tsemppiä kaikille sieluntovereilleni, sekä bloggaajille että vloggaajille! Välillä kyllä mietityttää mihin tämä maailma on menossa kun toisten (etenkin ulkoiset) asiat kiinnostavat niin paljon, että kaikkea pitää kritisoida.

Hyvää torstai (??) päivää kaikille :D Oon varmaan influenssassa ja en edes halua tietää mikä viikonpäivä tänään on.

4 kommenttia:

  1. tänään on perjantai :D mut ihan loistava teksti. itekkin bloggaan ja musta tuntuu etten saa annettua siinä ilmi itsestäni koko persoonaa jonka takia vloggaaminen kiinnostaa mutta silti toisaalta pelottaa ihan hitsisti. en tiedä onko se sitten ajatus, että nyt on enää liian myöhäistä päästä vauhtiin mutta aina voi yrittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä havahduin tänään joo siihen, että onkin tosiaan perjantai... Voi mua :'D.

      Nyt tosiaan on vloggaus kovimmassa huipussaan Suomessa. Ainakin uskon näin! Monet aloittavat ja monet lopettavat. Jos se tuntuu oikealta vaihtoehdolta niin miksi et aloittaisi? Ei siinä oikeasti häviä mitään, kunhan tietää mitä siitä voi seurata ja osaa asennoitua siihen :-) Tsemii valinnassa!

      Poista
  2. Mä bloggaan. Aloitin juurikin uuden blogin haukkujen käytyä hermoille. Tultiin anona valittamaan joka asiasta, luonteesta, taidoista ja ulkonäöstä...

    Tuo Tiia Suomalainen (lillivoitto.fi) teki rikosilmoituksen eräästä kommentista joka oli aivan hirveä.

    VastaaPoista